mandag 29. april 2013

Heklet teppe av sengetøy

 
Det ene badet her i huset har ikke vært skinet opp siden huset ble bygget for ca 22 år siden. Den gangen var rooosa inn. Gulvet var rosa og veggene var lyse med rosa spetter. Nå har jeg sjanset på å male både belegget og våtromstapeten. Malebutikken garanterer ikke at malingen sitter men noen år vil jeg tro det holder likevel. Badet fikk blå vegger og lysgrått gulv.  Jeg skal legge ut bilde senere. Nå holder jeg på med litt stæsj for å gjøre det lunt og trivelig. Jeg hadde flere gamle sengetøy og gamle gardinstoffer som jeg har fått. Noen var litt gulnet og egnet seg ikke til å sy retro klær. Da fikk jeg ideen om å hekle et teppe for å bryte litt med det lyse gulvet.
 
 
 
Stoffet klippet jeg slik du ser av bildet. Klppet et lite hakk og så river jeg stoffet nesten ut i kanten på andre siden. Der klipper jeg et hakk igjen og river.
 
 
 
Det blir fine farger på nøstene av de ulike mønstrene
 




 
Teppet hekler jeg slik:
 
 Først hekler du fem luftmasker sammen til en ring. For hver omgang starter du med tre luftmasker og avslutter med en fastmaske i tredje luftmaske som du startet med.
I første omgang er det 12 staver rundt ringen. Andre omgang er det 2 staver i hver maske. Tredje omgang er det annenhver 2 staver og 1 stav i hver sin maske. Fjerde omgang er det 2 staver i en maske, så to enkle staver i to masker og så to staver i en maske igjen. Slik fortsetter du å øke litt mindre for hver omgang, eller øker mer hvis det er nødvendig. Prøv deg frem, slik at teppet ikke blir for stramt eller bølger seg.
 
 
Det kommer flere bilder av teppet og badet når jeg er ferdig. Følg med :-)
 


1 kommentar:

  1. Eg har tenkt lenge på å hekla meg eit slikt teppe, fillenen er klare... Ditt blei veldig fint! Heile badet var veldig fint! :-)
    Fine korger til å ha heklet i, finst her: http://www.allverdas.no/butikk/korger

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen en hilsen :-)